Kapcsolat

Hívjon minket bátran:
+36 20 745 9831

budaors@gumio.hu

Kapcsolat

A gumiabroncsok jelölései

Gumiabroncs jelölések

Gumiabroncs mérete

A gumiabroncs mérete az oldalfalon van jelölve, sorozatszámként, pl.

195/50 R15 82T

 

195 – gumiabroncs milliméterben mért szélessége

50 – százalékban kifejezett keresztmetszeti viszonylatszám, mely jelöli az oldalfal magassága (az a felület, amelyen az abroncs mérete van feltüntetve) és a futófelület szélessége közötti arányt . Ebben az esetben az „50“ jelentése: 195 mm-ből az 50%, tehát 97,5 mm.

R – radiális szerkezeti felépítés.

15 – inchekben mért felni átmérő, amely egyben a szerelési átmérő is.

82 – terhelési index.

T – sebesség index.

Terhelési index

A terhelési index határozza meg a gumiabroncs maximális terhelhetőségét az abroncs megengedett legmagasabb sebessége mellett.

Példa: terhelési index 82

Amikor a gumiabroncs terhelési indexe 82, ez azt jelenti, hogy az egy gumiabroncsra esp legmagasabb terhelés nem haladhatja meg a 475 kg-ot. Ha ezt az értéket felszorozzuk a gépjármű abroncsainak a számával egy olyan értéket fogunk kapni, amely csupán enyhén haladja meg a megengedett teljes gépkocsi-tömeget maximális terhelés mellett.

Sebesség index

A sebesség index jelzi a gumiabroncs maximálisan megengedett sebességét.

Fontos! Soha ne szereljen autójára olyan abroncsot, melynek sebességi indexe alacsonyabb mint a gyártó által javasolt érték. A sebességi indexnek mindig meg kell felelnie a gyártó által javasolt értékeknek. A gyártó által jelzett értékektől alacsonyabb sebességi indexel rendelkező abroncsok szerelése biztonsági okokból nem ajánlott.

Példa: T sebesség index

A T sebesség index azt jelenti, hogy a gumiabroncs maximális sebessége 190 km/óra lehet.

Mit jelent az, hogyha a gumiabroncsomon az "R" jelölés helyett "ZR" vagy "VR" szerepel?

A VR vagy ZR indexek jelzik, hogy a gumiabroncs méretéhez a sebesség index is hozzá van adva, ami azt jelenti, hogy az adott abroncs, maximális terhelés mellett az alábbi maximális sebességgel közlekedhet:

VR - 210 km/óráig, | ZR - 240 km/óráig.

Példa: 225/45 ZR17 91

Ebben az esetben a 225/45 ZR17 91 jelölés azt jelzi, hogy ezt a gumiabroncs, teljes terhelés mellett, 210 km/órával közlekedhet, miközben maximális sebessége eléri a 270 km/órát.

A gumiabroncs gyártási ideje

A gyártási idő a DOT kód végén található, amely kód szintén a gumiabroncs oldalfalán található. A kód végén négy számjegy van feltüntetve (leggyakrabban elipszis formában). Az első kettő a gyártás hetét, a hátsó kettő a gyártás évét jelzik.

Példa: DOT  4210


 

4210 – gyártási idő jelzőszáma, a mi példánkban a gumiabroncs 2010 42-ik hetében lett gyártva.

Használatra vonatkozó jelölések


Téli gumi jelölés.

M+S – angol nyelvű rövidítés - Mud and Snow (sár és hó), amit a téli és a négy évszakos gumiabroncsokon találhatunk.

Max Inflation – az adott gumiabroncs maximális belső nyomása.

A TWI jelölés a Treadwear Indicator (futófelületi kopásjelző) kifejezés rövidítése. A jelölés a gumiabroncs vállrészén található, 6 helyen feljegyezve. A TWI mutatja a futófelület maximálisan megengedett kopását. Amikor a futófelület annyira el van kopva, hogy eléri a jelzés szintjét, ez azt jelenti, hogy elérte a 1.6 mm-es tűrési határt és az abroncs további alkalmazása már veszélyes lehet. Ilyenkor haladéktalanul ki kell cserélni az abroncsot. A téli gumiabroncsok esetében, amikor a futófelület mélysége 4 mm, a hatékonyságuk lecsökken egészen 60-70%-ra. Ilyenkor ajánlatos az abroncsok újjakkal való felcserélje.

ECE, e, E – az Economic Commision of Europe kifejezés különböző rövidítései – Európai Gazdasági Bizottság. A jelölés igazolja azt, hogy az adott gumiabroncs használata engedélyezett az Európai Unió határain belül..

Erősített oldalfalú abroncsok jelölései


 



XL - (Extra Load) – jelzi, hogy a gumiabroncs terhelhetősége nagyobb, mint a vele azonos méretű normál kivitelezésű abroncsoké.

RF - (Reinforced) – erősített oldalfalú abroncs; terhelhetősége nagyobb, mint a vele azonos méretű normál kivitelezésű abroncsoké,

Egyéb megjelölések - EXL, RFD, REF, REINF.

Peremvédős abroncs jelölései

 

Egyes téli gumiabroncsok peremvédő résszel rendelkeznek, melynek feladata megvédeni a felni külső peremrészét az esetlege mechanikus sérülésektől, pl. parkolás közben.

MFS - (Maximum Flange Shield) – felni peremvédő,

RFP - (Rim Fringe Protector) - felni peremvédő,

FP - (Fringe Protector) - felni peremvédő,

FR - (Felgen Ripen) – gyűrű, amely védi a felnit.

Run-flat típusú abroncsok jelölései

 

A Run-flat típusú gumiabroncsok egyedi defekttűrő technológiával rendelkeznek, aminek köszönhetően az autó nyomásvesztés mellett is folytathatja útját. A jelzések a gyártők függvényében változnak.

RunOnFlat vagy ROF - Goodyear,

EMT (Extended Mobility Technology) - Goodyear,

RFT (Run Flat Tire) - Bridgestone,

ZP (Zero Pressure) - Michelin,

DSST (Dunlop Self-Supporting Technology) - Dunlop,

RFT (Run Flat Tire) - Firestone,

Run Flat Technology, Self-Supporting Run Flat - Pirelli,

SSR (Self Supporting Runflat) - Continental.

Asszimetrikus gumiabroncsok jelölései

 

Az asszimetrikus gumiabroncsok futófelületei eltérő mintázattal rendelkeznek a két oldalon. A gumiabroncs oldalfalán jelezve van a helyes szerelésre vonatkozó informácó. A leggyakrabbi jelzések az alábbiak:

inside, interior vagy side facing inwards – ez azt jelenti, hogy az abroncs ezen oldalát a gépjármű felé fordítva kell elhelyezni,

outside, exterior, side facing outwards, mount this out side – ez azt jelenti, hogy az abroncs ezen oldalát a gépjárműtől kifelé fordítva kell elhelyezni, úgy hogy kintről látható legyen.

Gumiabroncs forgásirány jelölése

 

Azokon a gumiabroncsokon, amik meghatározott forgásiránnyal rendelkeznek az alábbi jelölést találjuk: "rotation" felirat, mellette egy nyíl, ami jelzi a forgás irányát.

Különböző színű és irányú vonalak a gumiabroncson

 

A színes vonalak, pontok és csíkok, melyek az abroncsok felületén láthatók, csak a gyártók és a gyár alkalmazottjai szempontjából fontosak. A vevők és felhasználók számára ennek az információnak nincs jelentősége.

Az egyes gyártók homologáció példái

 

MICHELIN

A homologizációs gumiabroncsok olyan abroncsok, amelyek a gyártás során eredetileg lettek felszerelve a gépjárműre (Original Equipment - OE). Az ilyen gumiabroncsok leggyakrabban kifejezetten az adott márkára lettek kifejlesztve.

B – Audira (S3, S4, TT, TT Roadster) homologizált,

C1 - Chrysler Viper-re gyártott Pilot Sport gumiabroncs,

G1 – jelzés, amely a nagyobb külső átmérővel rendelkező gumiabroncsokon található; csak akkor szerelhetők más abroncsokkal együtt, hogyha egy tengelyen kettőt helyeznek el,

K1 – Ferrarira homoliogizált,

M0 - Mercedesre homologizált,

N0...N2 - Porsche-re homologizált,

R1 – a CXKA-hoz tartozó speciális mintázat; ez a gumiabroncs egyedül az Audi számára készül.

CONTINENTAL

* - BMW-re homologizált,

# - futófelületi változat, amelyet az elsőszerelés alatt használnak fel,

N0...N2 - Porsche-re homologizált abroncsok,

M3 – BMW M3-as sorozati homologizáció,

RIB – az EcoEP futófelület homologizációs változata, amely további "bordával" van ellátva

PIRELLI

(...) – elsőszerelői homologizáció,

(nolbl) – P Zero gumiabroncs színes felrat nálkül (az oldalfalon),

A – a Skorpion STR amerikai változata,

WP – előkészítés alatt álló abroncs (hamarosan megjelenő),

M0 - Mercedesre homologizált abroncs,

N... - Porshe-re homologizált abroncs.

Egyéb jelölések

BasePen – jelzi, hogy a gumiabroncs elektrosztatikus földelésssel rendelkezik. A futófelület közepén lévő szilika-keverék levezeti az elektrosztatikus töltést.

BLT - (Raised Black Letters) kidomborodó fekete betűk.

BSW – fekete betűk a gumiabroncs oldalfalán.

COLD – jelzi, hogy a nyomást hideg kerekeken kell mérni.

G1 – jelzi, hogy a gumiabroncs nyomásérzékelővel rendelkezik.

JLB - (Jointless Band) kivezetés nélküli, bordázatba öntött jelzősáv nylonból.

LT – USA-ban alkalmazott jelölés, azt jelzi, hogy a gumiabroncs a 4 x 4 és kis teherautók számára készült. A gumiabroncs mérete előtt található.

MAX – jelzi a gumiabroncs belső nyomásának maximálisan elfogadható mértékét

OWL – jelzi, hogy az oldalfalon látható betűk fehérek.

P – USA-ban alkalmazott jelzés, a méret előtt található. Azt jelenti, hogy a gumiabroncs személygépkocsik számára készült.

PSP-Beta – jelzi, hogy az abroncs szerketezében szektorok vannak beépítve, melyek elhelyezésének köszönhetően a zaj csökken.

RBL - (Recessed Black Lettering) - süllyesztett fekete betűk,

RETREAD – regenerált gumiabroncs.

RWL - (Raised White Lettering) kidomborodó fehér betűk

TL - (Tubeless Tyre) tönlő nélküli gumiabroncs.

TT - (Tubed Type Tyre) tömlős gumiabroncs.

ULW – a gumiabroncs a belső szerkezete aramid szálakat tartalmaz